Náhodné stretnutie,
ktoré zmenilo všetko
Náhody, ktoré spájajú autorky
Tia: Pamätáš sa, ako sme na seba natrafili? Tuším to bolo približne pred rokom. Vtedy sme ešte netušili, že v tomto čase budeme mať obe knihu tesne pred vydaním…
Magdaléna: Pamätám si, ako som na teba prvý raz narazila. V stories si mala uvedený počet slov aktuálneho rukopisu. Myslím, že si mi napísala prvá po tom, čo som zdieľala nejaké moje postrehy o editovaní. Je sranda, ako rýchlo to beží a čo všetko sa odvtedy stalo.
Spätná väzba
a jej význam
Prečo je spätná väzba kľúčová pre každého autora
Tia: Už si ani nepamätám, ako sme sa dostali k tomu, že poskytneme druhej spätnú väzbu… Teraz čítaš môj rukopis druhýkrát. Ja som si tiež tvoj príbeh nedávno opäť prečítala a musím skonštatovať, je to poriadna zmena! (Ty si celý príbeh v podstate prepísala!)
Magdaléna: Myslím, že sme boli v štádiu, keď sme potrebovali dielo pustiť a nechať druhých, aby sa naň pozreli. Je však ťažké odhadnúť ten správny moment, nie? Pre mňa určite, lebo nechcem mrhať časom druhých, aby ma upozorňovali na veci, ktoré by som si aj sama našla. Áno, rukopis je niekde úplne inde ako pred rokom. Nebolo ľahké sem dôjsť, ale koniec-koncov tá námaha stojí za to.
Proces písania
a vývoja
Ako sa meníme ako autorky
Tia: Ak si porovnáš naše začiatky, v čom si ho mala iný?
Magdaléna: Keď sme si začali písať, mala som jeden rukopis už u vydavateľstiev. S ním mi to nakoniec nevyšlo, ale už som bola namočená v tomto procese viac ako ty. Mala som za sebou čítanie s betami, pripravovanie e-mailu pre vydavateľstvá a nekonečné čakanie. Hoci to s rukopisom nevyšlo, beriem to ako pozitívnu skúsenosť. A určite teraz vidím dôvody, prečo mi ten rukopis nikto nevydal.
Tia: Toto by ma inak veľmi zaujímalo, daj nejaké postrehy.
Magdaléna: Vieš, ako sa radí spisovateľom, že majú písať o tom, o čom chcú čítať? Je to super rada, ale podľa mňa by mala byť dlhšia alebo obsahovať dodatok:
Ak chcete, aby kniha aj vyšla, treba písať to, čo chcete čítať nielen vy, ale aj iní ľudia.
Tento spomínaný príbeh nebol dostatočne komerčný. Dokonca mi jedna beta napísala, že ju čítanie nebaví a rukopis nedočíta – no iné bety boli z neho nadšené.
Je komplikované nájsť tú rovnováhu: nenechať sa ovplyvniť tým, čo si myslím, že sa bude druhým páčiť a tým, čo sa páči mne.
Aspoň na začiatku písania sa musím úplne odslobodiť od mojich predstáv o tom, čo na príbeh povedia iní. Takto som sa už viackrát zablokovala… Ale potom, keď ho už editujem a prerábam, viem si už lepšie povedať, či ostane celý pre mňa alebo má potenciál zaujať aj širšiu verejnosť.
Byť autentický
autor
Pravdivosť a autenticita v písaní
Tia: Skvelý postreh. Ja už nejaký čas som pracovala s cieľovými skupinami. „Reč aj obsah sa musí vždy prispôsobiť čitateľom“. A okrem toho som si uvedomila, že jazyk, ktorý používam, musí byť aj pre mňa prirodzený. Predtým som sa vždy snažila písať inak ako ja, lenže to nie je udržateľné. „Byť viac poetická, udržať rovnakú emóciu v knihe.“ Myslím, že to je najväčšia hlúposť, ktorej som sa držala.
Prijala som, že nemusím každému sadnúť. Pochopila som, že človek napreduje, ak koná. Podľa mňa autor musí byť sám sebou.
Ja som mala plán a v procese písania spoznávala svoje slabé aj silné stránky. Na tých slabých dodnes pracujem. A vieme, že aj plán môže zlyhať… Lenže ja som si vytvorila aj plán B, C, D 🙈🤣. A keby tieto plány nevyšli, pokračujem ďalej…
Magdaléna: Súhlasím s tebou. Určite obe poznáme mnoho autorov, ktorí vydávajú jednu knihu za druhou v tom istom žánri, s tou istou šablónou a už iba menia mená a osobnostné črty postáv. Všetko ostatné ostáva viac-menej rovnaké. Na jednej strane chápem, že ak raz našli vzorec, ktorý im funguje, tak sa ho držia a ich čitatelia vedia, čo očakávať. Ale na druhej strane to beriem ako veľmi zaväzujúce. Zmena je život a neverím, že sa autorovi nemenia názory či preferencie. Preto si nedokážem predstaviť, že by som písala podobne o 5 rokov ako teraz. Verím, že nám dvom sa toto nestane. Pred tým, než ukončíme túto debatu, prezraď, v akých žánroch sú tvoje ďalšie nápady na príbehy?
Tia: Mám autorov, pri ktorých viem, že ma vždy prekvapia a potom mám takých, ktorých si dávam pre istotu, ktorú mi poskytujú. Ja by som seba skôr zaradila do skupiny Experimentátor. Milujem sa učiť nové veci. Už mám vymyslený príbeh vo fiktívnom svete… Každopádne viem, že u mňa zatiaľ bude hrať rolu romantická linka, ale to ostatné je veľmi otázne. Dokonca aj to, ako to dopadne. Nemám problém odbočiť od osnovy. Urobila som to aj pri prvom rukopise a šokovala sama seba. 🙈 Ty máš nápady na ďalšie žánre?
Magdaléna: Dvojníčka je mix dvoch žánrov: dobrodružného a romantického. Môj ďalší rukopis, aktuálne vo fáze editovania, je viac romantický a ten, ktorý teraz píšem, viac dobrodružný až trilerový. V týchto dvoch žánroch sa cítim doma, aj ich mám najviac načítané. Avšak zopár rokov mi v mysli (aj v zápisníkoch) rastú 2 epické, dystopické sci-fi. Zatiaľ ich však vnímam ako priveľké výzvy a necítim sa pripravená ani časovo, ani zručnosťami, ich napísať. Určite však na ne raz príde čas.
Dúfame, že vás náš príbeh zaujal a priniesol zaujímavé informácie z prostredia zákulisia našej tvorby. V nasledujúcej časti sa zameriame na tému editovania – povieme si, ako sme sa popasovali s pripomienkami a aké stratégie nám pomohli dotiahnuť rukopis do finálnej podoby.
Zostaňte s nami a nenechajte si ujsť náš najnovší obsah na Instagrame.
S láskou autorky